Výmena výťahu sa pre hŕstku ružomberských seniorov stala doslova nočnou morou. Takmer pol roka totiž museli chodiť pešo. Niektorí dokonca na piate poschodie. Viacerí z nich už nevládzu a jeden má dokonca štyri premostenia na srdci. Kde nastal problém a prečo to trvalo tak dlho, zisťovala Andrea Lučanská v relácii STVR Občan za dverami.
„Trápim sa hore, manžel ide za mnou s ruksakom, aby sme vôbec mali čo jesť. Ostatné máme v pivnici, čo nám vynesú až zajtra, aby sme tu mohli vôbec žiť,“ uviedla v júni jedna z obyvateliek Iveta Sanigová.
Keďže manželia Sanigovci bývajú na štvrtom poschodí, cesta na nákup či k lekárovi bola zložitá. „To, čo berie skazu, to ja vynášam hore,“ skonštatoval jej manžel Vincent Saniga. „Každý týždeň nám chodí dcéra so zaťom vyniesť,“ dodal.
„Minulý týždeň som bola chorá, mala som vysoké teploty. Nebola som ani u lekára, lebo som nevládala stáť na nohách,“ opísala Iveta Sanigová.
Čakanie komplikujú diagnózy
Obyvateľmi tejto ružomberskej bytovky sú prevažne starší ľudia, ktorým dennodenné chodenie po schodoch komplikuje vyšší vek aj rôzne diagnózy.
„Manžela opatrujem. Nevidí, má Parkinsonovu chorobu, a to je umenie po schodoch ho zniesť dolu,“ opísala svoju situáciu Rozália Kondrová. „Som po operácii, nevládzem chodiť po schodoch, je to strašné,“ posťažovala sa Emília Mikulcová. Ďalšiu obyvateľku trápia choré kolená.
Podľa vlastníkov sa výmena výťahu komplikovala od začiatku a práce postupovali veľmi pomaly. „Robia tu dvaja chlapi, ktorí sú z Ružomberka, tak občas, do týždňa po dve hodiny, viac nie. Tu ešte nikto nerobil celú pracovnú dobu. Nikdy, ani raz,“ vyhlásila Sanigová.
Odpovede sa snažili zistiť aj štáb Občana za dverami. Dostal však len stručné písomné stanovisko.
„Predmetné omeškanie bolo spôsobené ojedinelým technickým problémom, konkrétne absenciou komponentu zo zahraničia. Tento bol medzičasom zabezpečený a problém bol odstránený,“ uviedol konateľ spoločnosti Tuchyňa Výťahy s.r.o. Pavol Tuchyňa.
Výťah však nefungoval ani v polovici júna, keď štáb s kamerou navštívil spoločnosť, ktorá má bytový dom v správe. V tom čase vlastníci chodili po schodoch už takmer päť mesiacov a na správkyňu mali pre výber firmy ťažké srdce.
„Podľa dohody mal byť výťah zrekonštruovaný za šesť až osem týždňov a v súčasnej dobe je to 18 týždňov. Doposiaľ bola spolupráca s Tuchyňom celkom dobrá. Urobili pre nás 29 výťahov. Aj tu sme odporučili, že táto firma môže urobiť aj tento výťah,“ uviedla správkyňa bytového domu Jaroslava Nociarová.
„Pani Nociarová na schôdzi povedala, že má dobré skúsenosti s touto firmou, tak sme súhlasili. Ako dôchodcovia nevieme, kde aká firma existuje a kto aké výťahy robí,“ skonštatovala Janka Benediková.
Nociarová upozornila, že o tom, kto bude dielo realizovať, rozhodnú výlučne vlastníci. „Ak mali nejaké pochybnosti, pred hlasovaním si mali vyžiadať od správkyne doplňujúce informácie,“ upresnil nezávislý advokát Matúš Lemeš.
Celú reportáž z relácie Občan za dverami si môžete pozrieť tu:
Nedostatočná komunikácia a kontrola
Vlastníkom bytov prekáža aj komunikácia so správkyňou. Viacerí nám potvrdili, že nie vždy na ich telefonáty reagovala a robotníkov vraj nekontrolovala vôbec. Emília Mikulcová uviedla, že správkyňa nedvíhala telefón.
„Čo som ju tu videla, tak tu bola v pondelok tento týždeň a už sa zase neukázala. Ale od januára do pondelka v tomto týždni tu nebola vôbec,“ dodala Benediková.
„Tak toto sa nezakladá na pravde. Naša prvá cesta, keď som vedela, že ľudia neprišli na stavbu, sme z domu nešli do kancelárie, ale do bytovky. Videli sme, že tam auto pána Tuchyňu nie je, tak sme následne volali pána Tuchyňu, aby nám to zdôvodnil,“ vyhlásila Nociarová.
„Správca má povinnosť vykonávať správu tak, aby konal v záujme vlastníkov, dbať na ich ochranu, čiže vo všeobecnosti má konať s odbornou starostlivosťou, aby boli zabezpečené práva vlastníkov v bytovom dome,“ skonštatoval nezávislý advokát Matúš Lemeš.
„Keby to boli naši zamestnanci, výťah je už dávno urobený. Nie je pravda, že sme to nechali tak, ale akým spôsobom ja môžem donútiť pracovníkov, aby tam prišli a stáť nad nimi a robte?“ skonštatovala Nociarová.
„V prvom rade by práce mal kontrolovať stavebný dozor. Ale podporne určite nie je na škodu veci, aby sa aj správca aktívne zaujímal o to, či je zmluva plnená a práce realizované tak, ako sa v zmysle zmluvy majú,“ uviedol Lemeš.
Dočkali sa po 20 týždňoch
Práve zmluva je podľa nezávislého advokáta v takýchto prípadoch veľmi dôležitá. „Odporúčam, aby termín ukončenia diela bol jasne stanovený, aby boli zakotvené sankcie za jeho nedodržiavanie a tým pádom sa vyhneme problémom,“ spresnil Lemeš.
„Zmluva o dielo s firmou Tuchyňa bola podpísaná na sumu 62 040 eur. Z toho bolo 50 percent uhradené po podpise zmluvy, 30 percent po dodaní materiálu a 20 percent po ukončení stavby,“ vysvetlil zástupca správkyne pre technické záležitosti Dušan Nociar.
„Podľa mňa dohoda, v zmysle ktorej sa zaplatí 80 percent ešte pred tým, ako sa začne s realizáciou diela, nie je určite v prospech vlastníkov. Možno povedať, že vlastníci sa v tomto prípade môžu stať rukojemníkmi,“ upozornil Lemeš.
Seniori boli bez výťahu zúfalí a tak sa štáb Občana za dverami vydal za podnikateľom osobne rozhodnutý nenechať sa odbiť. Konateľ spoločnosti Pavol Tuchyňa síce opäť operoval absenciou komponentu, začiatkom júla však konečne prišla dobrá správa. Po viac ako 20 týždňoch namáhavého chodenia po schodoch sa vlastníci nového výťahu konečne dočkali.
„Máme dobré správy, pustili nám skúšobnú prevádzku výťahu. Je to na dobrej ceste, už sa vozíme. Je to v poriadku, takže to zabralo. Ďakujem pekne,“ poďakovala sa relácii Občan za dverami Janka Benediková.