Na hlavný obsah

Predvolebnú kampaň v Česku masovo ovplyvňuje aj umelá inteligencia. Tá je lacná, ale aj ľahko zneužiteľná

Etický kódex zatiaľ nepodpísala žiadna zo strán.

Na snímke logo OpenAI.
Ilustračná snímka. Foto: TASR/AP

Voľby do českej Poslaneckej snemovne po prvý raz masovo ovplyvňuje aj umelá inteligencia. Predvolebná kampaň sa nesie v znamení upravených alebo dokonca nanovo vygenerovaných fotografií politikov aj voličov. Čoraz častejšie sa objavujú deepfakeové videá s hlasmi, kde je všetko vymyslené.

Otázky na chatboty sa stali našou každodennou realitou, a tak asi nikoho neprekvapí, že umelú inteligenciu začali vo veľkom používať aj politické strany: krajine pravicové SPD, ľavicovo populistické Stačilo!, hnutie ANO, ale aj Piráti.

V českej predvolebnej kampani sa roztrhlo vrece s obrázkami, videami a hlasmi vytvorenými AI. Ľudia ich často nevedia rozlíšiť od reality, ako v uliciach Prahy zistila spravodajkyňa STVR Kristína Chrenková.

Čaro sociálnych sietí objavil aj líder Stačilo! pre Juhomoravský kraj Daniel Sterzik. Svoje deepfakeové videá však označuje, aby sa dali ľahko odlíšiť.

„Neboli to ľahké roky, teda pre vás. Pre nás to bolo v pohode, pretože sme si zvýšili platy a začali sme poriadne zarábať na vojne na Ukrajine,“ zaznelo vo videu.

Pre Slovenský rozhlas povedal, že obsah vytvorený AI zaujme, lebo je nový a Stačilo! ho v Česku začalo robiť medzi prvými.

Využitiu umelej inteligencie v predvolebnej kampani v Česku sa v programe Dobrý deň, Slovensko venovala redaktorka Kristína Chrenková:

„Priamo hovorím, že to je záležitosť, ktorá nebude mať dlhé trvanie, pretože teraz je to zaujímavé. Teraz je nás niekoľko, ktorí to robia. Technológia je to naozaj veľmi jednoduchá, bezproblémová, “ povedal.

Dobrý sluha, ale zlý pán

Tvorca etického kódexu používania umelej inteligencie v predvolebnej kampani do Poslaneckej snemovne Přemysl Rosůlek dodal, že táto technológia je zároveň veľmi ľahko zneužiteľná.

„Umelá inteligencia je dobrý sluha, ale môže byť zlý pán. Takže otázka istej miery regulácie je na mieste. A ak bude len etická a ak sa strany k tomu zaviažu, k čomu sa veľmi nemajú,“ skonštatoval.

Výzvu na podpis etického kódexu využívania AI v kampani dostali všetky politické strany, no dodnes sa pod neho nepodpísala ani jedna z nich.

AI používa v kampani strana SPD. Niekedy ide o nevinnú skladbu vytvorenú počítačom, inokedy im však AI vygeneruje Afričana so zakrvavenou košeľou a s nožom v ruke, za čo strana čelila aj trestnému oznámeniu.

Dôvod, prečo je AI medzi politickými stranami taká populárna, je jednoduchý, povedal pre Slovenský rozhlas odborník na analýzu dát zo sociálnych sietí Josef Šlerka.

„Je to lacné, čo sa zdá, prečo by politické strany mali túžiť po lacných videách, majú na kampane väčšinou dosť peňazí. Vo veku sociálnych sietí, keď sa vám podarí vyrobiť stovky takýchto videí, vaše podporovateľské účty ich budú publikovať, tak máte omnoho väčšiu šancu dostať sa do hláv omnoho väčšieho počtu ľudí. Nejde len o to, že to je lacné, ale tiež o množstvo,“ uviedol.

Ďalším dôvodom je rýchlosť. Odborníci pripomínajú, že zaujímavý obsah dokáže AI vytvoriť u každého v mobile aj za dve minúty.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet