K zrážke dvoch rýchlikov na východe Slovenska v okrese Rožňava došlo podľa odborníka na železničnú dopravu Jiřího Kubáčka na kritickom mieste. Trať bola v danom mieste zdvojkoľajnená, v úseku, kde sa vlaky zrazili, prechádzala opäť na jednu koľaj. Povedal to v relácii STVR Aktuálne :24.
Ako ďalej skonštatoval, takýto incident nie je na Slovensku bežný. Záchranný postup sa začína aktivovaním tzv. trauma plánu. „V prvom rade treba po takejto nehode, po vyrozumení všetkých zodpovedných zamestnancov, zachraňovať ľudské životy. V druhom kole sa pracuje na tom, aby nedošlo k úniku nafty a olejov, k poškodeniu prostredia,“ opísal.
Po zhromaždení dôkazov sa vlaky odtiahnu a nasleduje detailné vyšetrovanie na základe dokumentácie či záznamov, napríklad z rýchlomeru.
Predbežné informácie hovoria o tom, že príčinou nehody bolo nedanie prednosti jedného z rušňovodičov druhému vlaku. Tam, kde ešte nefunguje európsky zabezpečovač TCS, bezpečnosť jazdy stroja závisí od informácií, ktoré výpravca poskytne rušňovodičovi cez návestidlá, priblížil Kubáček.
„Ak sa stane, že znaky nie sú dávané so stavom dopravnej cesty, alebo ak ich rušňovodič nerešpektuje, potom je nešťastie raz-dva,“ podotkol.
Špecifikom železničnej dopravy je aj to, že vodič sa nevie oproti idúcemu stroju vyhnúť. Brzdná dráha rýchlikov môže byť podľa Kubáčka aj niekoľko sto metrov. Čelné zrážky vlakov nie sú časté, obyčajne je za tým podľa experta zlyhanie viacerých faktorov.