Na hlavný obsah

Na severnej trati namontovali nový rádiový systém. Má zlepšiť komunikáciu a zaistiť bezpečný prejazd vlakov

Pomôže k rozšíreniu európskeho systému zabezpečenia.

vlak na stanici
Systém vybudovali na viac ako tristo kilometrovom úseku. Foto: TASR/Daniel Stehlík

Na hlavnom koridore od Varína pri Žiline smer Košice a Čierna nad Tisou dokončili digitálnu rádiovú komunikačnú sieť GSM-R. Zlepšiť má komunikáciu na trati a zabezpečiť bezpečný prejazd vlakov. Vďaka dobudovaniu siete sa na severnej trati môže v budúcnosti rozšíriť európsky systém vlakového zabezpečenia.

Nový systém rádiovej siete má priniesť väčšiu bezpečnosť a efektívnejšiu dopravu.

V prípade, že sa bude nachádzať na trati prekážka, minimálne vysielačkou vieme dať signál, že zastav vlak. Doteraz sa všetky tieto veci riešili cez mobilných operátorov a sami dobre viete, aká je spoľahlivá sieť na Slovensku,“ skonštatoval generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky (ŽSR) Ivan Bednárik.

Na viac ako tristokilometrovom úseku z Varína do Čiernej nad Tisou vybudovali anténne stožiare s technologickým kontajnerom pre rádiovú sieť.

„Šesťdesiatdva základňových rádiostaníc zabezpečuje to rádiové pokrytie tak, aby bol signál k dispozícii všade na každom mieste trate,“ opísal zástupca zhotoviteľa Petr Vítek.

Zvyšovaniu bezpečnosti na železničných tratiach sa v Správach venoval redaktor Dominik Veľas:

Zdroj: STVR

Aj tento systém je posun

„Nie je to ešte ten najvyspelejší, nie je to ETCS, ktoré by sme mali mať zavedené postupne všade, ale aj tento systém je významný posun, ako viete aj vo svetle poslednej nehody vlakov, ktorá sa nám stala na južnom koridore. Na tomto severnom už máme bezpečnosť týmto spôsobom výrazne vylepšenú,“ uviedol minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer-SD).

Rádiovú sieť GSM-R na severnej trase dobudovali za viac ako 40 miliónov eur z eurofondov. Je to prvý krok k rozšíreniu európskeho systému vlakového zabezpečenia ETCS. Ten sleduje polohu a rýchlosť vlaku a v prípade ohrozenia bezpečnosti dokáže automaticky zasiahnuť.

„Dnes ho máme v leveli jedna medzi Bratislavou a Žilinou. Postupne až po Čiernu nad Tisou to bude nainštalované, to je náš hlavný koridor. Čo si treba ešte uvedomiť je, že ja tu hovorím o 2,4 miliardách eur na tomto koridore, ktoré budeme musieť ďalej ešte minúť, aby sme tu vedeli osadiť všetky potrebné veci do infraštruktúry, všetky tie čidlá,“ povedal Bednárik.

Dobudovanie systému chce financovať ministerstvo dopravy z eurofondov.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko