Na hlavný obsah

Takmer polovica mostov na Slovensku je na pokraji životnosti: Najhoršie je na tom východ krajiny, vláda sľubuje riešenie

Opraviť ich majú cez PPP projekty.

Most v havarijnom stave v obci Štiavnik.
Most v havarijnom stave v obci Štiavnik. Foto: TASR/Daniel Stehlík

Na Slovensku máme viac ako 5 400 mostov druhej a tretej triedy, z toho asi dvetisíc je na pokraji životnosti. V najhoršej kategórii, teda doslova v havarijnom stave, je 41 mostov. Vo veľmi zlom stave, čo je tesne pred uzavretím, je približne 600 mostov. Ďalších viac ako 1 400 je v zlom stave.

Najhoršie je na tom východné Slovensko – Prešovský a Košický kraj, nasleduje Banskobystrický kraj. Predsedovia krajov vládu žiadajú o riešenie.

„Tá situácia je dnes skutočne kritická. To znamená, že každý mesiac sa v nejakom kraji uzatvárajú mosty alebo uzatvára doprava. Ide o časovanú bombu a nevieme, kedy sa most zatvorí z bezpečnostných dôvodov. PPP považujem z pohľadu rýchlosti ako jeden z možných efektívnych riešení, ako sa dá rýchlo tento investičný dlh riešiť,“ priblížil predseda Banskobystrického samosprávneho kraja Ondrej Lunter.

Ministerstvo dopravy chce opraviť takmer 600 mostov na cestách prvej triedy cez takzvané PPP projekty. Vysvetľuje to tým, že súkromný investor bude opravovať mosty rýchlejšie a s menšími dopravnými obmedzeniami ako štát.

Podľa predbežných výpočtov, ktoré si nechalo vypracovať ministerstvo dopravy, by však PPP projekty mali byť približne o 700 miliónov eur drahšie, ako by sa opravy platili zo štátneho rozpočtu. Ministerstvo financií tento argument spochybňuje.

Situácii s mostami na Slovensku sa v Správach venovali redaktori Lea Hubová a Samuel Rešetár:

Zdroj: STVR

Verejné obstarávanie na poradcu

Ministerstvo dopravy už dokončuje verejné obstarávanie na poradcu pri PPP projektoch, cez ktoré sa má opraviť 600 najviac poškodených mostov na cestách prvej triedy.

„PPP projekt na mosty. Úžasná vec, 500 mostov môže spadnúť, pokiaľ ide o štátne mosty. Takže to sú veci, ktoré považujeme v roku 2026 za dôležité,“ povedal premiér Robert Fico (Smer-SD).

„Máme vo vysokom štádiu pokročilosti verejné obstarávanie na poradcu pri PPP. Keď sa nám podarí zreplikovať PPP projekt na mosty, tak máme dohodu, že SK8, teda jednotlivé VÚC by nám do toho strčili nejaké svoje mosty,“ doplnil minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer-SD).

Podmienky analytikov

Analytici ministerstva financií predložili desať zásadných pripomienok. Nesúhlasia so všetkými závermi štúdie ministerstva dopravy, ktorá hovorí o výhodnosti projektov. Napríklad sa im nepozdáva argument, že je výhodnejšie opraviť viacero mostov naraz, ako keď dnes štát opravuje mosty jednotlivo.

„Tým sa v PPP modeli dosiahne menší počet a kratšie trvanie obchádzok, čo predstavuje nižšie spoločenské náklady o 0,9 miliardy eur. Slovenská správa ciest (SSC) však aj dnes bežne opravuje susedné mosty naraz a nie je jasné, z akého dôvodu by toto malo byť výhodou PPP modelu,“ uviedol rezort financií.

Odborník na dopravu hovorí, že PPP projekty nie sú na masívnu opravu mostov vhodné. „Jeho prínosom môže byť len to, že sa odložia splátky zo štátneho rozpočtu v predpokladanej výške zhruba 89 miliónov eur ročne od roku 2032. V skutočnosti však dôjde k predraženiu celého projektu o 68 percent,“ vysvetlil riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Rezort dopravy však nemá na opravu mostov prostredníctvom SSC alebo Národnej diaľničnej spoločnosti dostatok peňazí.

„Z analýzy vyšlo 575 mostov v priebehu piatich rokov a následne 30 rokov bude o nich 100-percentná údržba. Čaká nás predložiť tento materiál na vládu, vláda musí rozhodnúť o tom, že do toho projektu ide,“ povedal Jozef Ráž.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika