Vždy to zabolí, keď dôjde k takejto obrovskej katastrofe. Povedal o páde lietadla v Indii pri ktorom zomrelo najmenej 265 ľudí pilot a expert na leteckú dopravu Tomáš Kika.
“Lietadlo nebolo vo vzletovej konfigurácii, to znamená, že nebolo schopné pokračovať ďalej vo vzlete. Štatistika hovorí o tom, že za najväčším množstvom leteckých nehôd stojí ľudská chyba,“ uviedol pre STVR.
Pilot však nechcel predikovať, či skutočne išlo o ľudskú chybu. Faktorov je podľa neho veľa a ostáva nám len čakať na prvé údaje z čiernej skrinky.
Ozrejmil, že systémy v lietadlách sú postavené tak, aby predpokladali základné, niekedy aj trošku komplexnejšie ľudské chyby. “Napriek tomu, žiadny systém nie je nepriestrelný. Žiadna technika nie je taká, že by nevedela zlyhať,“ podotkol Kika.
Expert na leteckú dopravu by nespochybňoval, že lietadlo pilotovali ľudia, ktorí mali povolenie, skúsenosti a zručnosti na to, aby mohli obchodnú leteckú prepravu a prevádzku robiť.
“Za let a jeho vykonanie je síce zodpovedný pilot, ale okolo lietadla samozrejme funguje nespočetné množstvo iných ľudí a obslužného personálu. Ten s ním interaguje a môže pochopiteľne nejakým spôsobom ovplyvniť ďalšiu bezpečnosť letu,“ povedal Kika.
Jediný preživší pádu lietadla v Indii podľa správ vyskočil z lietadla ešte pred výbuchom. “Lietadlo bolo pravdepodobne po páde už tak poškodené, že ho dokázal opustiť. Jedna vec je náraz, ktorý môže spôsobiť vážne a devastačné poranenie. Predpokladám ale, že najväčšou a najvážnejšiu príčinou úmrtí všetkých ostatných cestujúcich bolo práve horenie paliva,“ konštatoval pilot.
Maximálna kapacita paliva, ktorú dokáže tento typ lietadla zobrať na svoju cestu, je okolo 100 ton. “Keď si predstavíte, že 100 ton vzbĺkne, tak ide hlavne o nadýchanie sa jedovatých splodín a pochopiteľne silnému horeniu, obrovskému teplu a spáleniu ľudí,“ opísal Kika.
Reportáž o pátracích prácach v Indii do Správ spracoval redaktor Matúš Havlík:
Pomáha každý, kto môže
Pri záchrannej akcii ide najprv hlavne o odstránenie prekážok, aby sa záchranné zložky mohli vôbec k miestu dostať. “Následne samozrejme zmobilizovanie čo najväčšieho množstva záchranných zložiek. V takej situácii pomáha každý, kto môže,“ vysvetlil expert.
“Je to udalosť s hromadným postihom osôb. Nielen v lietadle, ale ešte aj na zemi, keďže sú tam zahrnuté obete, ktoré vo vzduchu neboli, vôbec nič netušili a boli usmrtené na zemi vo svojich kanceláriách alebo ubytovni,“ pripomenul.
Padnuté lietadlo malo podľa pilota 15 rokov, čo nie je veľa z hľadiska leteckej prepravy. “Táto nehoda sa nepodpíše úplne pozitívne pod PR Boeingu, ktorý už zaznamenal celkom veľký prepad akcií,“ vyjadril sa.
Expert na leteckú dopravu chcel aj ubezpečiť ľudí. “Myslím si, že sa nemajú dôvod báť. Som presvedčený o tom, že letecké autority, samotný Boeing a letecké spoločnosti dokážu situáciu vyhodnotiť natoľko dobre, aby nehazardovali s dôverou cestujúcich,“ dodal na záver.