Radikalizácia a extrémizmus prenikajú do školských lavíc. Preventívne tímy navštevujú školy, aby pomohli riešiť prejavy hnevu a manipulácie medzi mladými. Učiteľom pomáhajú včas spoznať riziká a zakročiť proti nenávisti v triedach.
Vražda, bombové hrozby, vyhrážky učiteľom – aj takéto incidenty sa odohrali na Slovensku v uplynulom školskom roku. Je to len zlomok všetkých prípadov. Na strednej škole v Podolínci zaznamenali verbálny útok zo strany žiaka.
Radikalizácii na školách na Slovensku sa v relácii Správy z regiónov venovala redaktorka Alena Dudláková:
„Včas sme zasiahli, vedenie školy si zasadlo, boli prizvaní zákonní zástupcovia a priamo s útočníkom sme riešili danú situáciu, tiež bol privolaný policajný zbor,“ uviedla Eva Sulírová, ktorá je poverená vedením Strednej školy sv. K. Hofbauera v Podolínci.
Učitelia sú prví, ktorí by mali včas rozpoznať problém a zakročiť. „Musia mať trošku prehľad o aktuálnych trendoch. To znamená, že čo mladí nosia, čo ich môže radikalizovať, čo ím hrozí napríklad v online sfére,“ vysvetlil zástupca vedúceho katedry politológie v Trenčíne Pavol Struhár.
Príprava pedagógov
„Téma radikalizmu je na vzostupe. V rámci Národného projektu Spoločne za detstvo bez násilia spolupracujeme s inštitúciami, školami a zameriavame sa na rôzne formy prevencie,“ objasnila koordinátorka ochrany detí pred násilím Úradu práce, sociálnych vecí a rodiny (ÚPSVaR) Anna Nemergutová.
Pedagógovia sa chcú pripraviť na situácie, keď sa v škole objaví problémový žiak. Chcú zabrániť vážnejším útokom.
„Našim cieľom je viacej rozprávať sa s deťmi, odhaľovať, čo si myslia, čomu sa vo voľnom čase venujú,“uviedla pedagogička Slavomíra Hančárová.
„Bolo by vhodné, aby sme my, učitelia, boli pripravení na to, ako ďalej pracovať s deťmi, ak sa to objaví, aby sme vedeli ako zakročiť, aby to nepokračovalo,“ povedala výchovná poradkyňa Mária Galajdová.
Internet, kde deti často zažívajú frustráciu a odmietnutie, tento problém prehlbuje. Preto je dôležité včas rozpoznať varovné signály a riešiť ich v rodine či v škole.