Na hlavný obsah

Cesta ako povrch Mesiaca: Krátery spomaľujú aj sanitky, chatári žiadajú zákaz prejazdu ťažkých nákladných áut

Autá spôsobujú problémy na ceste medzi Lutilou a Kopernicou.

Cesta v chatovej a záhradkárskej oblasti v Kopernickej doline.
Cesta v chatovej a záhradkárskej oblasti v Kopernickej doline. Foto: STVR

Cesta k ich chatkám vyzerá ako povrch Mesiaca, samé krátery. Na pokoj a ticho v lone panenskej prírody môžu takisto zabudnúť. Jazdia totiž po nej ťažké nákladné autá. Poviete si „nech tam osadia zákazové dopravné značky“, lenže také jednoduché to nie je.

Pán Dutko vlastní nehnuteľnosť v chatovej a záhradkárskej oblasti v Kopernickej doline. Nachádza sa medzi obcami Lutila a Kopernica. V blízkosti rekreačnej oblasti ťaží viacero firiem bentonit – ílovitú horninu, ktorá sa využíva v priemysle a poľnohospodárstve. Kamióny, ktoré vozia materiál, jazdia cez prístupovú cestu k chatkám. 

Ceste, ktorá trápi chatárov v Kopernickej doline, sa v relácii Občan za dverami venoval redaktor Andrej Bálint:

„Začali nám tadiaľto chodiť nákladné autá s bentonitom. Rozbili cestu tak, že zostali obrovské diery, veľa blata. Ľudia sem chodia na prechádzky po ceste. Nedalo sa chodiť ani autom,“ opísal zástupca chatárov a záhradkárov Milan Dutko.

„Záhrady patria do obce Kopernica a prístupová cesta, ktorú rieši pán Dutko, je od obce Lutila a na hranici katastra sa začína obec Kopernica,“ objasnil starosta obce Kopernica Rastislav Slanina. „Tri a pol kilometra patrí pod Lutilu a 500 metrov patrí pod obec Kopernica,“ doplnil pán Dutko.

Nákladné autá neporušujú zákon

Nákladné autá majú viacero možností, kadiaľ môžu z dobývacích priestorov jazdiť. Cez jedinú prístupovú cestu k chatám a záhradkám si však trasu skracujú. Zákon však neporušujú, pretože prejazd im nezakazuje žiadne dopravné značenie a na komunikácie, ktoré využívajú, majú povolenie úradov.

„Keď si zoberiete, že idú hore-dole, tak 40-krát prešli s tým autom. Tu ušetria na mýte. Je to tadiaľto kratšie. O asi osem kilometrov menej, ako keby išli cez normálnu štátnu cestu,“ povedal Milan Dutko.

„Jedna možnosť je cez obec Lutila. Druhá možnosť, keď ide o dobývacie priestory v katastri obce Kopernica, tak smerom cez Kopernicu a na mesto Kremnica. Ale ak majú sklady v Žiari nad Hronom, tak to majú oveľa bližšie touto cestou a cez obec Lutila,“ vysvetlil starosta obce Lutila Peter Knopp.

Pán Dutko upozorňuje, že po rokoch bez rekonštrukcie sa cesta dostala do zlého stavu. Starostovia zase oponujú, že na opravu tohto niekoľkokilometrového úseku nemajú dostatok peňazí. Ťažobné spoločnosti, ktorých je päť, síce prispievajú obciam na rekonštrukciu ciest, no obce tieto financie používajú na frekventovanejšie obecné úseky.

„Cesta je z dôvodu, že na jej objekte neboli desiatky rokov vykonávané žiadne opravy, údržba, ani rekonštrukcia, v dezolátnom stave. Asfaltový koberec je skoro úplne zničený a cesta je takmer neprejazdná pre osobné motorové vozidlá,“ uviedol Okresný úrad Žiar nad Hronom v stanovisku.

„Cesta bola tak rozbitá, že keď volali sanitku, keď mala jedna pani mozgovú príhodu, po tej ceste to trvalo dlho,“ povedal zástupca chatárov a záhradkárov.

Zákaz vjazdu nad desať ton

Dokopy asi tridsiati chatári a záhradkári spísali petíciu a doručili ju starostom obcí Lutila a Kopernica.

„Chceme dosiahnuť, aby nechodili tadiaľto nákladné autá. Dať dopravné značky, zákaz vjazdu nad desať ton. Nechceme zastaviť, aby nákladné autá nemohli chodiť, len nad desať ton zákaz vjazdu okrem Lesov SR,“ ozrejmil Dutko.

„Okresný úrad, odbor cestnej dopravy a pozemných komunikácií nie je príslušným cestným orgánom. O určenie trvalého dopravného značenia na uvedenom úseku cesty treba požiadať obce. Pričom príslušnými obcami sú Obec Lutila a Obec Kopernica,“ uviedol Okresný úrad Žiar nad Hronom.

„Petícia mala snahu zabezpečiť značky, aby značky boli na ceste, ktorá ide k ich rekreačnému obydliu. Obce môžu osadiť cez svoje cestné správne orgány dopravné značky len na cestách I., II. a III. triedy, prípadne mestských komunikáciách. Ak táto cesta nie je verejne dostupná, ale lesná cesta, jediná možnosť, kde môžu osadiť značky, je pred výjazdom na takúto cestu,“ vysvetlil dopravný analytik Jozef Drahovský.

„Momentálne prebieha výber odborne spôsobilej osoby na osadenie dopravného značenia, ktoré je už naskladnené a zabezpečujeme doplnenie do pasportu dopravného značenia,“ informoval starosta obce Lutila Peter Knopp.

Prenesenie problému

„S tým, že tam budú mať právo prejazdu vozidlá s výnimkou, povedzme to budú vozidlá Lesov SR, alebo iných obhospodarovateľov pozemkov, či už poľnohospodárske stroje, alebo lesné stroje,“ doplnil Knopp.

„Máme dosť zaťaženú obec týmto odvozom a tou kamiónovou dopravou. Keď značku osadia na hranici katastra, je to len prenesenie problému na našu časť a do nášho katastra,“ povedal starosta Kopernice Rastislav Slanina.

„Značky ešte nezaručujú, že tam to auto neprejde. Pokiaľ budeme dodržiavať predpisy, ako by sme mali, tak by mali byť spokojní. Tie nákladné automobily by tadiaľ chodiť nemali,“ uviedol Knopp.

„Ak tam starosta Lutily osadí značky, jediná možnosť z ich strany bude ísť a ten problém preniesť ku nám. Čiže budeme mať zase problém na riešenie,“ dodal Rastislav Slanina.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Regióny