V Spojených štátoch sa začala predvianočná nákupná horúčka. Odštartoval ju veľký výpredaj v amerických obchodných domoch. Takzvaný Čierny piatok prichádza tradične deň po oslavách Dňa vďakyvzdania.
Ceny v obchodoch klesajú o desiatky percent a ľudia sa doslova bijú o zľavnený tovar. Pre amerických obchodníkov je Čierny piatok najvýznamnejší deň v roku. Tržby lámu rekordy a obchody sú otvorené od piatkového (28. 11.) skorého rána.
O tom, čomu sa pri predvianočných nákupoch vyvarovať, hovoril v relácii Aktuálne :24 behaviorálny ekonóm Matej Šucha:
Aby ľudia vedeli, čoho sa vyvarovať a čo počas výpredajov nerobiť, potrebujú podľa behaviorálneho ekonóma Mateja Šucha pochopiť, čo sa v ich hlavách deje. „Behaviorálna ekonómia je práve o tom, ako funguje ľudské podvedomie a napríklad aj počas Black Friday, čo sa nám v podvedomí deje,“ dodal.
Vymenoval tri veci, na základe ktorých sme náchylnejší kupovať aj to, čo sme kúpiť nechceli. „Tá prvá je, že už máme zaužívanú skratku, že Black Friday sa rovná výhodné nákupy,“ povedal Šucha.
Druhou je tzv. averzia k strate. „Sme veľmi náchylní na to, o čo môžeme prísť. Práve Black Friday je celý vytvorený okolo toho, že keď nenakúpiš teraz, tak prídeš o fantastickú akciu,“ vysvetlil ekonóm.
Tretím faktorom sú cenovky – jedna pôvodná a druhá zlacnená, ktoré vidíme na e-shopoch aj v kamenných obchodoch.
„Čo to s nami robí, to sa zase nazýva ukotvenie. Ceny nevieme akýmsi spôsobom vyhodnocovať vo vákuu, potrebujeme nejaký kontext. Čiže keď vám najskôr poviem, že pohár vody stál desať eur a teraz stojí päť eur, tak sa mi bude zdať ako veľmi výhodný. Keď vám poviem, že stál predtým euro a teraz päť, tak sa vám bude zdať ako príliš drahý,“ ozrejmil Šucha.
Ako nepodľahnúť?
„Pokiaľ budeme vedieť, čo chcem nakúpiť a budem mať predstavu, koľko vec stojí, tak potom nebudem ovplyvniteľný tým, či mi poviete najskôr, že to stojí euro alebo desať eur,“ skonštatoval ekonóm. Pripomenul zároveň, že mnohé zľavy v skutočnosti nie sú zľavy.
Vianoce sú podľa neho obdobím, kedy sú ľudia ochotní za produkt minúť viac peňazí aj preto, že majú potrebu porovnávať sa s ostatnými. „Ja mám malého synovca, no a teraz, keď mu kupuje stará mama darček alebo ja mu kupujem darček, tak niekde v podvedomí máme aj to, že ale ja chcem, aby môj darček bol najlepší,“ povedal Šucha.
Za racionálne rozhodnutie nepovažuje ani vziať si pôžičku na nákup vianočných darčekov. „Keď si beriem pôžičky, poprípade ešte za vysoké úroky na to, aby som kúpil darčeky, aby som sa mohol napríklad porovnávať s inými členmi rodiny, že aký som ja veľký, aký drahý, aký krásny darček som kúpil, tak samozrejme, že racionálne rozhodnutie to nie je,“ zhodnotil.
