Výstavba baterkárne v Šuranoch postupuje podľa harmonogramu aj napriek archeologickým nálezom či pripomienkam rezortu životného prostredia.
Gotion InoBat predstavil dokumentáciu na posudzovanie vplyvov na životné prostredie, tzv. EIA. Na jeho nedostatky minulý týždeň poukázal minister životného prostredia Tomáš Taraba (nom. SNS). Investor hovorí, že informácie doplní a v projekte predstavil aj zmeny.
Baterkárni v Šuranoch sa v reportáži v Správach venovala redaktorka STVR Jana Obrancová:
Takzvaná baterkáreň v Šuranoch naberá na kontúrach. Podľa najnovších správ od investora firmy InoBat by mala spotrebovať menej vody a vypúšťať menej nečistôt. Zároveň bude aj dvojnásobne väčšia.
„Aj v rámci Šurian boli pripomienky, že keď investor bude robiť veľkú EIA, tak požadovali, aby veľká EIA bola na celú potenciálnu expanziu investície. Náš záujem je expandovať na 40 gigawatthodín (GWh),“ uviedol výkonný riaditeľ InoBat Pavol Krokoš.
Ministrovi chýbajú informácie
V pôvodnej správe, ktorú dostalo mesto Šurany, InoBat tvrdil, že továreň bude mať kapacitu 20 GWh hodín a o rozšírení sa v nej nehovorilo. Ministrovi životného prostredia v dokumentácii na povolenie baterkárne chýbajú viaceré údaje.
„Chýbajú tu rozptylové štúdie, dopady na podzemné vody a tak ďalej, preto očakávame od investora, že to doplní,“ podotkol.
„Niektoré informácie môžu byť doplnené v priebehu niekoľkých týždňov niektoré za pár mesiacov,“ reagoval Krokoš.
Podľa opozičného hnutia Slovensko projekt baterkárne v Šuranoch neobsahuje dostatočné opatrenia proti priemyselným haváriám.
„Odborne spôsobilá osoba nepovažuje aplikované postupy za dostatočne preukázané a objektívne. Jednoducho nedostatočne ministerstvo hospodárstva a MH Invest zvážili riziká, ktoré plynuú z výstavby takejto fabriky,“ upozornil poslanec hnutia Slovensko Rastislav Krátky.
Zástupca ministerstva hospodárstva tieto obvinenia odmieta. Bezpečnostné otázky sú totiž aj súčasťou procesu vplyvu na životné prostredie EIA.
„Z pohľadu bezpečnosti je to, že jedným z významných akcionárov spoločnosti Gotion je aj Volkswagen. A Volkswagen, pevne verím tomu, nedopustí z pohľadu nejakého reputačného rizika potenciálneho akékoľvek problémy,“ dodal splnomocnenec vlády pre strategickú investíciu GIB energy Roman Sabo.
Proces povoľovania cez takzvanú EIA bude trvať ešte minimálne deväť mesiacov, počas ktorých budú môcť výstavbu baterkárne pripomienkovať aj miestni obyvatelia a úrady. Ministerstvo životného prostredia hovorí, že sa spustí až potom keď investor dodá všetky potrebné dokumenty.