Na hlavný obsah

Slovenská pošta plánuje zmeniť väčšinu z vyše 1 300 pobočiek na franšízy

Inštitúcia vykazuje finančné straty.

budova pošty
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Slovenská pošta, jedna z najväčších štátnych inštitúcií, prechádza hĺbkovou premenou. Zaznamenala úbytok zákazníkov, rastúce náklady a čelí konkurencii kuriérskych firiem. Zmena fungovania by mala pomôcť s jej niekoľko-miliónovými stratami.

Ľudia viac využívajú kuriérske spoločnosti. Vnímajú to ako rýchlejší a flexibilnejší spôsob doručenia.

„Nemôžeme sa sťažovať na nedostatok práce. To, čo vnímame v posledných rokoch je, že čím ďalej, tým viacej preferujú namiesto osobného doručenia kuriérom doručenie do výdajného miesta alebo samoobslužného výdajného boxu,“ uviedol konateľ Slovak Parcel Service Ján Ťurek.

Slovenská pošta, ktorá je aj preto v strate, má dnes najhustejšiu sieť kamenných pobočiek v Európe. Podľa jej generálneho riaditeľa je ich vyše 1 300.


„Väčšia časť bude transformovaná do franšíz. Týmto spôsobom chceme naše náklady konsolidovať, a teda túto spoločnosť zachrániť, aby jednoducho prežila naďalej,“ vysvetlil generálny riaditeľ Slovenskej pošty Vladislav Kupka.

„Navrhnuté opatrenia síce znejú pomerne logicky. Či ale naozaj dokážu štátnu poštu vytiahnuť do kladných čísel, ukáže až to, keď sa otestujú na trhu behom nasledujúcich rokov,“ skonštatoval analytik INESS Martin Vlachynský.

Pošta tvrdí, že cieľom nie je zatváranie pobočiek a prepúšťanie, ale zefektívnenie poskytovania služieb občanom.


„My nerátame s nejakými hromadnými prepúšťaniami, chceme to riešiť nejakým prirodzeným odlevom zamestnancov. Máme veľmi veľa zamestnancov v dôchodkovom veku, dnes už máme problém zohnať zamestnancov na niektoré pozície,“ povedala riaditeľka úseku obchodu Melinda Burdanová.

Plánovaným zmenám Slovenskej pošty sa v relácii Aktuálne :24 venovala redaktorka Magdaléna Štefanicová:

Zdroj: STVR

Príklad zo zahraničia

Slovenská pošta si zobrala príklad z niektorých iných krajín. Franšizový model, čiže prenájom pobočiek, funguje aj v Českej republike.

„Prevádzkujeme viac než 1 000 Pošt-Partner z celkového počtu pobočiek 2 900 a čo sa týka prínosu pre nás, pre poštu, tak by som povedal, že na každej takto prevádzkovanej pobočke ušetríme 50 percent nákladov,“ opísal generálny riaditeľ Českej pošty Miroslav Štěpán.

„Čoraz viac štátov od Veľkej Británie až po Holandsko privatizujú svoje štátne pošty a nechávajú túto službu vykonávať súkromných investorov, ktorí sú v rámci logistických schopností oveľa schopnejší fungovať v kladných číslach,“ potvrdil Vlachynský.

Pošta v rámci zmien uvažuje aj o skrátení dní, keď doručuje. V pláne je tiež zvýšiť využívanie samoobslužných kioskov či rozšíriť sieť BalíkoBoxov cez partnerov.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko