V Alpách pokračujú práce na jednom z najdôležitejších európskych infraštruktúrnych projektov, základnom Brennerskom tuneli. Po dokončení bude 55-kilometrový železničný tunel spájať Innsbruck v Rakúsku s mestečkom Fortezza na severe Talianska a výrazne skráti cestu. Takisto pomôže odľahčiť cestnú nákladnú dopravu.
Tunel je súčasťou nového podzemného spojenia medzi talianskou a rakúskou časťou Tirolska. „Pomôcť má najmä preťaženým komunikáciám a nákladnej doprave, keďže premávka je v tejto oblasti zvlášť hustá,“ vysvetlila Antenozio.
Doplnila, že v súčasnosti musia vlaky využívať strmú a kľukatú, 150-ročnú železnicu ponad Alpy. „Táto trasa vôbec nie je vhodná pre ťažké a dlhé nákladné súpravy,“ upozornila.
„Nový tunel vytvorí lepšiu spojnicu medzi významnými ekonomickými centrami ako je Mníchov a Verona,“ povedala Antenozio. „Bude zároveň aj súčasťou širšieho škandinávsko-stredomorského koridoru medzi severnou a južnou Európou,“ pokračovala.
Zároveň podľa jej slov výrazne zníži dobu prepravy. „Napríklad cesta z Innsbrucku do Južného Tirolska na talianskej strane zaberie len 25 minút, dnes trvá minimálne 80 minút,“ spresnila.
Maximálna rýchlosť pre nákladné vlaky bude podľa jej slov až 160 kilometrov za hodinu, pre osobné 250 kilometrov. Takisto budú môcť byť nákladné súpravy dlhšie a jazdiť s vyššou frekvenciou pri stálej energetickej spotrebe.
Podrobnosti o tuneli poskytla Katarína Antenozio v Ranných správach:
Najdlhší tunel na svete
Médiá projekt označujú za projekt storočia. „Malo by ísť o najdlhší podzemný železničný tunel na svete. Po dokončení by mal merať až 55 kilometrov, čo je viac ako doterajší najdlhší tunel pod Lamanšským prielivom,“ povedala Antenozio. Zdôraznila aj strategický význam tohto prepojenia.
„Umožní bezprecedentné zvýšenie kapacity železničnej dopravy a bude garantovať vyššiu presnosť. Cieľom je presunúť väčší podiel nákladnej dopravy na železnicu, čím sa zníži preťaženie a znečistenie,“ povedala. „Pre cestujúcich sa koridor Mníchov – Verona stane konkurencieschopným v porovnaní s leteckou dopravou na stredne dlhých trasách,“ dodala.
Etapy stavby sú podľa jej slov v súčasnosti v súlade s plánom, hoci v roku 2023 práce prerušili na niekoľko mesiacov pre komplikácie. Spresnila, že stavba sa začala v roku 2007 a mala by byť dokončená v roku 2030. „O rok neskôr by už v tuneli mali premávať vlaky,“ doplnila.
Tiež priblížila, že na hĺbení pracuje nepretržite 450 až 500 pracovníkov a náklady na vybudovanie tunelu sa pohybujú okolo deväť až 10,5 miliardy eur. Stavbu financujú Taliansko a Rakúsko s prispením Európskej únie (EÚ).
