Na hlavný obsah

Slováci si viac varia doma, aby ušetrili: Reštaurácie zdraželi aj napriek nižšej dani, podnikatelia majú obavy

Blíži sa ďalšia vlna konsolidácie.

Na ilustračnej snímke čašník ukladá na stôl tanier so šalátom.
Ilustračná snímka. Foto: TASR/dpa/Hannes P. Albert

Majitelia reštaurácií priznávajú obavy. Blíži sa predstavenie definitívnej podoby ďalšieho konsolidačného balíka. Kým vlaňajší návrh počítal s 23-percentnou daňou na jedlá v gastroprevádzkach, vláda ho neskôr upravila a dnes je na úrovni piatich percent.

Aj napriek tomu stravovanie mimo domova zdraželo. Podnikatelia v sektore hovoria, že bez zníženej dane by bolo tempo zdražovania rýchlejšie. Bojujú aj s novým trendom, stravníci začali viac šetriť a hľadajú alternatívy.

Kedysi to bez rezervácie v piatok nešlo. Nájsť voľné miesto za stolom v reštaurácii dnes nie je problém.

„Pravidelní stravníci chodia v menších počtoch a aj počas týždňa je cítiť, že sú ďaleko senzibilnejší na samotnú cenu a vyzerá to tak, že opäť tu máme efekt zadržanej spotreby,“ zhodnotil generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS) Martin Novotný.

Úbytku stravníkov sa v Správach venovali regionálne štáby a Radoslav Šebo:

Generálny manažér Asociácie hotelov a reštaurácií hovorí, že to nie je len dovolenkovým obdobím, ale aj snahou šetriť. Viacerí si preto varia radšej doma.

„Z prieskumu Jobs index vyplynulo, že dve tretiny zamestnancov a zamestnankýň na Slovensku majú problém vyžiť zo svojho platu. Čiže, keď ide o nevyhnutné výdavky, čo strava, respektíve obedy jednoznačne sú, tak je možné na nich ušetriť,“ potvrdila hovorkyňa Alma Career Slovakia Ľubica Melcerová.

Za kvalitu sa platí

Úbytok stravníkov pocítili aj v jednej z reštaurácií v Malackách na Záhorí. Výnimkou je však čas obeda, keď ľudia prichádzajú na obedové menu. Jeho cenu museli zvýšiť aj v tejto reštaurácii, ale aj napriek tomu majú všetky stoly obsadené.

„Za kvalitu si treba zaplatiť,“ uviedol prevádzkový manažér Plzenskej Hodovne v Malackách Branislav Majzún. Ľudia sú podľa jeho slov ochotní zaplatiť si, keď vidia kvalitu, čisté prostredie či kvalitný personál.

Prevádzkový manažér malackej reštaurácie hovorí o zmene spotrebiteľského správania. Priamo v reštaurácii sa ľudia stretávajú menej, skôr si jedlo objednajú domov, ak vôbec, a šetria viac. Spomína tiež mylnú predstavu o tom, že znížená päťpercentná DPH na gastroslužby znamená automaticky aj zníženie cien.

„DPH sa znížila, to je pekné. Na druhej strane ale musíte zobrať, že DPH stúpla, čo sa týka sirupov, alkoholu, jedno s druhým, takže my sme takisto museli zdražieť,“ vysvetlil Majzún.

„Na istý čas sa spomalil rast, ale ceny samotných vstupov, ako potravín, ťahajú cenu tej výslednej služby hore. Samozrejme, najväčší podiel sú personálne náklady,“ vyhlásil Novotný.

Majitelia reštaurácií v tejto súvislosti priznávajú obavy. Blíži sa totiž ďalšia vlna konsolidácie. „Reštauračné služby určite patria medzi tie, ktoré majú mať zníženú sadzbu DPH,“ povedal Novotný. Ministerstvo financií pred predstavením jej definitívnej podoby jednotlivé opatrenia nekomentuje.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika