Obyvatelia miest a obcí v komárňanskom regióne vo štvrtok (17. 7.) dopoludnia protestovali za bezpečnejšiu dopravu. Na hlavných cestných ťahoch prechádzajúcich cez Komárno, Hadovce, Kameničnú, Kolárovo, Dedinu Mládeže, Neded, Vlčany a Žihárec prechádzali cez priechody pre chodcov, čím blokovali nákladnú dopravu a spomaľovali prejazd kamiónov.
Cieľom protestu bolo upozorniť na zlý stav ciest a dopravné problémy v regióne. Primátori a starostovia 30 miest a obcí juhozápadného Slovenska vydali spoločné vyhlásenie ku kritickému stavu cestnej infraštruktúry.
Vyjadrili v ňom vážne znepokojenie nad dlhodobo neriešeným stavom, ktorý priamo ohrozuje bezpečnosť obyvateľov. Upozornili na narastajúci počet dopravných nehôd a pretrvávajúce zanedbávanie údržby ciest zo strany štátnych orgánov.
Vo svojom vyhlásení definovali hlavné krátkodobé i dlhodobé opatrenia, ktoré je potrebné prijať. K týmto opatreniam patrí rozšírenie ciest druhej a tretej triedy v miestach, kde je cesta nebezpečne úzka, oprava mostov a ďalších kritických infraštruktúrnych prvkov, čistenie priekop, výrub stromov a náletových rastlín zasahujúcich do profilu cestného telesa, zintenzívnenie kontroly rýchlosti a váženia vozidiel.
Žiadajú aj zmenu legislatívy, ktorá by umožnila aj obciam vykonávať meranie rýchlosti a udeľovať pokuty.
Dlhodobé hľadisko
Z dlhodobého hľadiska požadujú zaradenie obchvatu Komárna medzi štátne priority, rovnako ako jeho napojenie na štátne cesty I/63 (Bratislava – Komárno – Štúrovo) a I/64 (Komárno – Nitra).
Ďalšími požiadavkami sú obmedzenie nákladnej tranzitnej dopravy úpravou legislatívy tak, aby táto bola povinne presmerovaná na platené cestné komunikácie, pokračovanie výstavby rýchlostnej cesty R7, rozšírenie hlavnej cesty I/63 na dvojprúdovú, vybudovanie kruhového objazdu v obci Iža a odklon tranzitnej nákladnej dopravy z Monoštorského mosta v spolupráci so štátnymi orgánmi Maďarska.
Vyjadrilo sa aj ministerstvo dopravy. „Rozumieme výhradám obyvateľov tohto regiónu a touto situáciou sa na ministerstve zaoberáme. Viaceré problémy, ktoré žiadajú riešiť, však nie sú v kompetencii štátu, keďže ide o cesty druhej a tretej triedy. Momentálne aj v spolupráci s maďarskou stranou analyzujeme možnosti obmedzenia tranzitnej nákladnej dopravy. Keďže však bol Monoštorský most financovaný z fondu na prepájanie Európy, jeho odklon by bol v priamom rozpore s projektom,“ uviedla hovorkyňa Ministerstva dopravy SR Petra Poláčiková.
O proteste a situácii ohľadom dopravy sa v relácii Aktuálne :24 rozprávala redaktorka Marína Opálková s primátorom mesta Nesvady Zoltánom Molnárom: