Nie každým vianočným darčekom sa darca trafí do vkusu alebo potrieb obdarovaného. V takých prípadoch môže situáciu zachrániť možnosť jeho vrátenia. Pre spotrebiteľa to môže byť rovnako nepríjemné rozčarovanie, ako zažil pri rozbaľovaní pri vianočnom stromčeku. Všetko totiž závisí od dobrej vôle predajcu.
Vrátenie darčekov, respektíve tovaru vo všeobecnosti slovenská legislatíva neupravuje. Pri bezdôvodnej výmene tovaru preto predávajúci nie je povinný vziať produkt späť, alebo vymeniť za iný.
“Stále platí to základné pravidlo, že keď nakupujete cez internetový obchod, máte možnosť odstúpiť do 14 dní,“ informovala country manažérka Alza.sk Andrea Slaná.
“V kamenných predajniach toto právo spotrebiteľ nemá. Ale už väčšina sietí obchodov, ktoré sú na Slovensku, tak majú verejný prísľub, že keď si tam nakúpite, môžete do určitého časového horizontu tieto výrobky aj vrátiť. Je to služba nad rámec zákona. Riadi sa preto pravidlami, ktoré si stanovuje daný obchod,“ uviedol vedúci odboru ochrany spotrebiteľa na Slovenskej obchodnej inšpekcii Marián Jargaš.
Za spýtanie nič nedáte. Ak kupujete darček, informujte sa v predajni, akú lehotu na vrátenie tovaru predajca poskytuje a či vôbec takúto službu ponúka.
Vráteniu tovaru a nevhodného vianočného darčeka sme sa venovali v relácii Peniaze: