Štátna školská inšpekcia odhalila vážne pochybenia pri prijímaní detí do špeciálnych škôl. V aktuálnom školskom roku muselo až 79 percent žiakov absolvovať rediagnostické vyšetrenie, čo je podľa hlavnej školskej inšpektorky Alžbety Štofkovej Dianovskej bezprecedentné číslo.
Najviac ohrozené sú deti z marginalizovaných rómskych komunít, u ktorých hrozí nesprávna klasifikácia. Inšpekcia zistila, že v mnohých prípadoch sa používali neštandardizované diagnostické nástroje a školy prijímali žiakov bez platného odborného odporúčania.
Chýbajú školskí psychológovia, špeciálni pedagógovia aj učebné pomôcky. Inšpekcia preto vyzýva štát, aby urýchlene zaviedol kultúrne citlivé štandardy a posilnil odborné kapacity škôl.
Štofková Dianovská poukázala okrem iného aj na zmenu názvu špeciálnych škôl, ktoré od prvého januára fungujú ako školy pre deti so zdravotným znevýhodnením. Aj táto zmena prichádza v súvislosti s ďalšími krokmi školskej inšpekcie.
Prešovský a Košický kraj
Ako objasnila odborníčka, v Prešovskom a Košickom kraji nariadili rediagnostiku v prípade takmer 80 percent žiakov škôl pre deti so zdravotným znevýhodnením.
Inšpekcia sa sústreďuje na žiakov na prvom stupni základnej školy. „Ak opätovná diagnostika ukáže, že mal byť v hlavnom prúde, ešte je stále priestor na to, aby to dobehol,“ vysvetlila. Doplnila, že nekorektná diagnostika môže deťom ovplyvniť život. Práve preto sa sústreďujú na nižšie ročníky, aby vedeli čo najskôr odhaliť pochybenia v diagnostike.
O pochybeniach pri prijímaní detí do špeciálnych škôl hovorila v relácii Aktuálne :24 Alžbeta Štofková Dianovská:
„Máme problémy v korektnosti práce v poradenských zariadeniach, ale aj v samotných školách, ktoré zaraďujú deti do špeciálnych tried veľmi nekorektne,“ hovorí hlavná inšpektorka.
Odborníčka poukázala na morálne a odborné zlyhania, ku ktorým dochádza v prípade, že sa psychológ podpíše pod nekvalitnú a neúplnú diagnózu. Zároveň tvrdí, že v mnohých prípadoch rozhodujú stereotypy.
Vyvodenie zodpovednosti
Ideálna diagnostika by mala podľa Štofkovej Dianovskej prebiehať v súlade s prijatými štandardmi. „Mala by byť mierená priamo na dieťa. Mal by tam byť všeobecný test rozumových schopností a určite by to mali byť minimálne dve stretnutia. Jedno by totiž mohlo znamenať, že dieťa v tej nepohode bude mať slabšiu výkonnosť,“ objasnila.
Zároveň uviedla, že diagnostika by mala byť čestná a presná, aby psychológ vedel svoje postupy v prípade potreby obhájiť aj pred súdom. V prípade psychológov, ktorí pristupujú k diagnostike detí nekorektne, je podľa inšpektorky dôležité vyvodzovať zodpovednosť.
„Veľakrát nachádzame deti zaradené v týchto triedach bez súhlasu či žiadosti rodičov. Zneužíva sa, že sú rodičia nevzdelaní,“ povedala a doplnila, že je potrebné dať psychológom, ktorí nekorektne diagnostikujú deti, „dať stopku na nejaké obdobie v rezorte školstva“.