V Dolomitoch spustili unikátnu lanovku určenú výlučne na prepravu jabĺk. Ide o prvý projekt svojho druhu na svete. Na trase dlhej viac ako kilometer prepraví vyše 450 kontajnerov za hodinu. Lanovka tak nahrádza tisíce kamiónov, ktoré doteraz jazdili po horských cestách.
Nachádza sa v oblasti Valli di Non e di Sole v provincii Trentino na severe krajiny. Tieto oblasti sú známe aj ako údolia jabĺk. Toto ovocie sa v Taliansku pestuje vo veľkom najmä na severe krajiny v provinciách Južné Tirolsko a Trentino.
Lanovka je dlhá takmer 1,3 kilometra a na tejto vzdialenosti prekoná prevýšenie takmer 90 metrov. Za hodinu dokáže prepraviť 463 stokilogramových kontajnerov. Tie smerujú do podzemných pivníc v srdci Dolomitov, kde prirodzene chladné prostredie zaručuje 30-percentnú úsporu energie v porovnaní s tradičnými priemyselnými skladmi.
„Konečná stanica lanovky je v srdci Dolomitov, kde sa nachádzajú podzemné sklady. Máme 46 chladiarenských komôr s celkovou kapacitou 40-tisíc ton. Sú v blízkosti jedného z našich najväčších spracovateľských centier. Kabínky smerujú prakticky dovnútra do hory, tam sú optimálne podmienky na uskladnenie jabĺk,“ spresnil manažér skladov Fabrizio Conforti.
Reportáž o lanovke na jablká v Dolomitoch v relácii Svet v obrazoch spracovala redaktorka Katarína Antenozio:
Šetrné k životnému prostrediu
Jablká smerujú do podzemných skladov vybudovaných v bývalom lome, tri stovky metrov pod zemou. Tunely s dĺžkou približne pätnásť kilometrov slúžia ako prirodzená chladnička, ktorá zaručuje stálu teplotu počas celého roka. Vďaka tomu sa ušetrí až 30 percent energie v porovnaní s bežnými skladmi a spotrebuje sa aj menej vody.
Aj samotná lanovka je poháňaná obnoviteľnými zdrojmi, solárnymi a vodnými elektrárňami. Využíva aj hmotnosť jabĺk pri ich zostupe na výrobu energie. Projekt bol takmer z polovice financovaný z fondov Európskej únie (EÚ) a stal sa víťazom súťaže v oblasti logistiky. Technológia aj prevedenie nesú taliansku pečať.
„Tento inovatívny systém nám umožní eliminovať z našich ciest približne ročne päťtisíc kamiónov, ktoré sme doteraz používali na prepravu jabĺk do skladovacích priestorov,“ spresnil Conforti.
Dolomity tak dostali nielen svetový unikát, ale aj príklad toho, ako sa moderná technológia môže spojiť s udržateľnosťou a priniesť riešenie prospešné pre ľudí aj prírodu.