Štatistiky hovoria, že si každým rokom doprajeme bohatšie a štedrejšie Vianoce. V čase pred koncom roka nerobíme len bežné nákupy do domácností. Podnikatelia, ktorí dosahujú zisk, sa zamýšľajú nad tým, čo do firmy dokúpiť a kam investovať. Jednou z takýchto položiek je nákup auta.
Generálny manažér Avisu Juraj Šulhaň radí, aby ľudia zvážili, či autá, ktoré majú, využívajú efektívne a nestojí len niekde na dvore. „Auto je dnes bez pochýb jedným z najdrahších prostriedkov, ktoré firmy, ale aj bežní spotrebitelia vynakladajú či už mesačne, alebo nejakou jednorazovou kúpou,“ povedal Šulhaň v relácii Peniaze.
Podľa neho je veľmi individuálne, či človeku bude vyhovovať kúpa alebo lízing. „Kúpu by som odporúčal tým, ktorí sú v dostatočnej finančnej stabilite a nebude pre nich záťaž jednorazové vynaloženie veľkého množstva prostriedkov,“ uviedol.
Odpis DPH
Vyhľadávanou alternatívou ku kúpe vozidla je finančný alebo operatívny lízing či prenájom vozidla. „Ale keď sa pozriem na to, aké zmeny nás čakajú, odporúčal by som pozerať na to, čo máme skladom, aby sme s ohľadom na daňovú optimalizáciu vzhľadom na zmeny, ktoré sa chystajú, mohli využiť tento rok,“ skonštatoval Šulhaň.
„Pokiaľ to auto budem využívať na súkromné účely, tak nebudem vedieť ako firma odpísať DPH. Tým pádom budem musieť zvažovať, či ten náklad prenesiem na zamestnanca, ktorý to pocíti alebo čo s tým spravím. Firmy sa dnes zamýšľajú, či toľko vozidiel vôbec potrebujú, niektoré vozidlá predávajú. Veľmi dobrou alternatívou je ad hoc požičanie si vozidla,“ povedal.
Veľa ľudí sa podľa neho zameriava na jednorazový odpočet DPH, ale neuvedomuje si, že zmeny v DPH sa týkajú aj prevádzky, poistenia či servisu. „Plnú DPH, keď auto využívam na súkromné účely, neodpočítam ani na servise, ani a diaľničnej známke, ani na pohonných hmotách. Pri poistení sú takisto zásadné zmeny. Mení sa daňové zaťaženie z ôsmich na desať percent,“ vysvetlil Šulhaň.
Celý rozhovor si môžete pozrieť na youtubovom profile relácie Peniaze:
Argumenty za operatívny lízing
Zdôraznil, že by si ľudia pred kúpou auta mali spraviť dôkladný prieskum toho, koľko bude celková prevádzka auta stáť. „Potrebujem riešiť prevádzku, zaregistrovať ho, poistiť, vybaviť si pneumatiky a riešiť aj servis. Tých úkonov je tam extrémne veľa,“ vysvetlil.
Až potom si ľudia vedia vybrať vhodnú formu zaobstarania si auta – či to bude úver, finančný alebo operatívny lízing. Firmy sa podľa neho často rozhodujú pre operatívny lízing. „Argumentujú tým, že nemusia jednorazovo vynaložiť veľký balík peňazí, ale budú to pekne splácať,“ priblížil Šulhaň.
Druhým argumentom firiem v prospech operatívneho lízingu je prevádzka auta, ktorú vybavuje profesionálny partner. „Nemusia mať preto extra zamestnancov, ktorí by sa postarali o všetky prevádzkové náklady, odnášali auto do servisu, poisťovali ho a tak ďalej,“ uviedol.
Špecifický spôsob účtovania operatívneho lízingu v účtovníctve firmy je tretím argumentom. „Ľudsky povedané, operatívny lízing firmám neznižuje ich úverový limit,“ uzavrel.
