Na hlavný obsah

Umelá inteligencia je užitočná, no treba ju používať zodpovedne. Ministri školstva diskutovali o budúcnosti vzdelávania

Diskutovali o tom na konferencii v Bratislave.

Minister školstva Tomáš Drucker na svetovom samite o umelej inteligencii.
Minister školstva Tomáš Drucker na svetovom samite o umelej inteligencii. Foto: TASR/Jakub Kotian

Bratislava oslavuje 25 rokov v OECD. Pri tejto príležitosti hostí medzinárodnú konferenciu odborníkov z viac ako 30 krajín sveta vrátane zástupcov ministerstiev školstva. Lídri diskutovali o budúcnosti umelej inteligencie (AI) vo vzdelávaní.

Ako využiť umelú inteligenciu na prípravu pedagógov či vzdelávacích systémov? Aj o tom diskutovalo 35 ministrov školstva spolu s generálnym tajomníkom OECD Mathiasom Cormannom.

Minister školstva Tomáš Drucker (Hlas-SD) pripomenul, že keď sa objavili sociálne médiá, tak mladí ľudia ich okamžite prijali, zatiaľ čo školy a inštitúcie zaostávali, pričom dôsledky bolo vidieť už keď formovali celú generáciu.

Umelá inteligencia sa podľa neho vyvíja ešte rýchlejšie, preto si nemôžeme dovoliť zopakovať rovnakú chybu.

„Umelá inteligencia vstúpila do tried na školách takmer zo dňa na deň. Študenti sa ju naučili používať, nečakali na nejaké nové pravidlá alebo usmernenie. Učitelia sú dennodenne konfrontovaní s touto realitou,“ povedal minister Drucker.

Študentom treba podľa neho ukázať, kde je umelá inteligencia užitočná a ako ju používať zodpovedne. Prispôsobiť sa jej musia školy aj učitelia.

Využití umelej inteligencie v školstve sa v Správach venovala redaktorka Veronika Britaňáková:

Zdroj: STVR

Hlbšia integrácia do vzdelávania

Podľa riaditeľa pre vzdelávanie a zručnosti OECD ju však treba hlbšie integrovať do vzdelávacieho systému.

„Musí byť súčasťou vyučovania, ale nemá sa používať len ako nejaká skratka. Učitelia musia naďalej rozvíjať ľudské zručnosti a kritické myslenie. Toto sú svaly, ktoré umelá inteligencia nemá, učiteľ musí byť na čele,“ povedal riaditeľ OECD pre vzdelávanie a zručnosti Andreas Schleicher.

„AI dá žiakovi odpovede, ale žiak sa musí rozhodnúť, či je odpoveď správna, či je relevantná, alebo zlá alebo na ktorú otázku sa spýtať. To je práve kritické myslenie,“ vysvetlil riaditeľ pre modelové systémy a vedecký pracovník Inria Michal Valko.

„Musíme mať silné spojenie, posilniť kapacity učiteľov, aby vedeli AI použiť, jasne usmerniť žiakov, aby využili príležitosť, čo najviac sa vyhli rizikám,“ povedal Mathias Cormann.

Od budúceho roka sa žiaci v niektorých základných a stredných školách na Slovensku budú učiť o umelej inteligencii. Stane sa súčasťou viacerých predmetov vrátane informatiky, matematiky či občianskej náuky.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko