Na hlavný obsah

Strany SNS a SaS sa zhodnú: Zmiernenie zákazu spaľovacích motorov v EÚ nepovažujú za dostatočné

EK podľa politikov ustúpila iba minimálne.

Ilustračná snímka tankovania auta.
Ilustračná snímka. Foto: STVR

Európska komisia ustúpila od zákazu výroby áut so spaľovacími motormi po roku 2035 iba minimálne. Tvrdia to niektorí slovenskí politici, či už predseda SNS, alebo opozičná SaS. Tvrdia, že rozhodnutie by sa malo prehodnotiť a trh by mal zostať pre autopriemysel otvorený.

O zákaze výroby áut so spaľovacími motormi po roku 2035 rozhodla Európska komisia v roku 2023. Tento týždeň Brusel od tohto úmyslu čiastočne ustúpil.

„Neviem si predstaviť, že by auto nemalo klasický spaľovací motor. Napriek všetkému 90 percent takýchto áut sa prestane vyrábať. Takže oni nám síce povedia, že sa zrušil zákaz spaľovacích motorov, ale ten zákaz platí ďalej, pretože tých zvyšných desať percent musia mať špeciálne úpravy,“ vyhlásil líder SNS Andrej Danko.

Zmierneniu zákazu spaľovacích motorov sa v relácii Správy venoval redaktor Timotej Pisch:

Zdroj: STVR

„Spaľovacie motory by mohli zostať za istých podmienok. Nebudú to čisté spaľováky, ktoré dnes poznáme. Budú to väčšinou kombinované technológie. Hovorí sa o plug-in hybridných technológiách, hovorí sa o technológiách s takzvaným rozšíreným dojazdom,“ vysvetlil výkonný viceprezident Zväzu automobilového priemyslu SR Pavol Prepiak.

Opozícia považuje zmenu len za kozmetickú

Zmenu pravidiel o predaji áut so spaľovacími motormi po roku 2035 považuje len za kozmetickú aj opozícia. Podľa SaS by mali mať ľudia v Európskej únii možnosť výberu, na akých autách chcú jazdiť.

„My máme dnes v Európskej únii veľmi prísne emisné pravidlá a nechápem, prečo ich máme ešte sprísňovať a prečo by mali platiť aj pre Slovensko, ktoré je automobilovou veľmocou,“ kritizoval člen Výboru NR SR pre hospodárske záležitosti Karol Galek (SaS).

Minister životného prostredia Tomáš Taraba (nominant SNS) navrhuje, aby Európska komisia zaviedla namiesto sankcií radšej povinnosť využívať európskych dodávateľov.

„Boli by nútené používať napríklad európsku oceľ, európsky hliník a európske komponenty, čo by znamenalo napríklad v prípade Slovenska, že budeme mať ešte lepšie, priaznivejšie podmienky na znovu spustenie výroby, napríklad na strednom Slovensku v Slovalcu,“ objasnil Taraba.

Pri dodržaní súčasného nastavenia obmedzenia výroby áut po roku 2035 by Brusel podľa Tomáša Tarabu otvoril európsky trh firmám z Ázie.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika