Na hlavný obsah

Mosty na Slovensku sú v havarijnom stave: Odkladať by sa nemali ani malé opravy, upozorňuje riaditeľ inštitútu pre dopravu

Z 1 800 mostov je v zlom stave viac ako 30 percent.

Mosty na Slovensku sú v havarijnom stave: Odkladať by sa nemali ani malé opravy, upozorňuje riaditeľ inštitútu pre dopravu
Ilustračná snímka podpery mosta. Foto: STVR

Mosty sú v zlom stave po celom Slovensku. Vo vlastníctve štátu je ich približne 1 800. Rezort dopravy už v minulosti ohlasoval masívnejšie opravy cez PPP projekt. Odborníci však dlhodobo upozorňujú, aby sa s opravami nečakalo.

Z 1 800 mostov je v zlom alebo havarijnom stave viac ako 30 percent. „Ak by sa nič neudialo, tak do tejto kategórie by sa v roku 2035 dostalo až 90 percent mostov, čo si neviem predstaviť. Najväčší problém musí štát, prostredníctvom ministerstva dopravy, hľadať finančné zdroje práve od Slovenskej správy ciest (SSC),“ vysvetlil dopravný expert Ľubomír Palčák.

„Dlhodobo upozorňujeme, že mosty a ich stav sa zhoršujú. Dostávajú sa do vyššieho stupňa nutnosti oprav do tzv. kategórie 6 a 7, kde môže dochádzať následne k uzatvoreniu mosta, alebo nebodaj ich zrúteniu počas prevádzky,“ priblížil riaditeľ Inštitútu pre dopravu a hospodárstvo Ondrej Matej.

Podľa neho by sa preto nemali odkladať ani malé opravy mostov. Tvrdí, že peniaze na to sú. „Tie peniaze sa dajú alokovať od roku 2022. Existuje harmonogram výstavby cestnej infraštruktúry, kde je návrh, aby ministerstvo financií pre ministerstvo dopravy alokovalo sumu 50 miliónov eur ročne na tieto opravy mostov,“ uviedol Matej.

„Problém je, aj keď tie mosty sú niekedy krátke, ale vyrábajú obrovský dopravný problém v regióne, lebo nám ho môžu odrezať alebo tam vznikajú desiatky kilometrov dlhé obchádzkové trasy,“ dodal.

Stavu mostov na Slovensku sa v Správach venovala redaktorka Rebeka Filandová:

Zdroj: STVR

Analýza by mala byť do konca roka hotová

Mosty by sa mali rekonštruovať z PPP projektu. Práce zaplatí investor a štát ich bude postupne splácať. Podľa generálneho riaditeľa SSC Norberta Polievku pôjde o mosty na cestách 1. triedy. „Je tam predpoklad od 300 do 500 mostov, že by malo byť týmto spôsobom rekonštruovaných,“ povedal.

„Začne sa za ne platiť platba za dostupnosť, to je spôsob toho PPP projektu. To znamená, že to nezaťažuje štátnu kasu, respektíve minimálne. Výpočet nie je jednoduchý. Vyžaduje vyrátať, koľko ktorá rekonštrukcia a ktorého mostu bude toho poskytovateľa na konci dňa stáť,“ vysvetlil minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer-SD).

Minister doplnil, že do konca roka by mala byť hotová analýza, koľko mostov treba opraviť a koľko budú stáť. Potom vysúťažia investora, ktorý ich opraví a bude ďalej prevádzkovať.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko