Viac ako 170 majiteľov garáží už roky počúva sľuby kompetentných o oprave prístupovej cesty. Dodnes počas dažďov chodia po rozbitej ceste plnej výmoľov a vody. Keď prší dlhšie a silnejšie, prístup ku garážam pripomína bazén.
„Dávať auto do garáže je riziko, lebo večer ho donesiete a ráno chcete ísť a nedostanete sa do garáže,“ povedal Igor Pokorný.
„Letné mesiace sa tu veľmi práši, v jeseni je tu mokro, blato, výmole a v zime je problém aj so zľadovateným povrchom,“ doplnil Gabriel Fazekaš. Ďalší majitelia hovoria o nápore na tlmiče či o veľkej tme vo večerných hodinách.
Problémovej prístupovej cesty pri garážach sa v relácii Občan za dverami venovala redaktorka Andrea Lučanská:
Garáže postavili pred viac ako 50 rokmi, prístupová cesta vybudovaná nebola, a tak sa nespevnený povrch udržiava naozaj veľmi ťažko. A rovnako ťažko sa zháňa aj dostupná dokumentácia.
„To bola ‚akcia Z‘. Pokúšal som sa ešte nájsť nejaké papiere alebo doklady o výstavbe, o týchto veciach. Dotyčný, ktorý to organizoval, zomrel a po ňom už nezostali žiadne papiere alebo ich nevieme nájsť,“ ozrejmil Tibor Pecho.
„Pozrel som výpis z katastra a vidím, že vlastník je mesto Košice. Dospeli sme k tomu, že áno, oni síce sú vlastníkom tejto parcely, na ktorej stojíme, medzigarážovej cesty, ale nie sú vlastníkom stavby,“ prezradil Kristián Kéžeľ. Konkrétne danej komunikácie, po ktorej majitelia garáží denne jazdia.
Mestu doručili petíciu
Keďže napriek snahe riešiť tento problém viac ako desať rokov neboli vypočutí, v máji 2021 mestu doručili petíciu.
„Je tu 171 garáží, tak 141 majiteľov mi podpísalo petíciu a doručili sme ju na magistrát. V petícii odpovedali, že mesto Košice neeviduje vlastníctvo k týmto komunikáciám, ale list vlastníctva je, že parcela je ich,“ priblížil Kéžeľ.
Oslovili sme mesto Košice, ktoré sa opäť rozhodlo len pre písomné stanovisko, v ktorom problémové vlastníctvo parcely, na ktorej sa komunikácia nachádza, potvrdilo.
„Mesto je síce vlastníkom pozemku, avšak nevlastní samotnú účelovú komunikáciu ani garáže. Tie boli v minulosti občanmi postavené v rámci ‚akcie Z‘ a súčasní vlastníci ich nadobudli napriek skutočnosti, že pozemky pod garážami a príjazdovou cestou nie sú vysporiadané,“ reagovalo Mesto Košice.
Podľa nezávislého advokáta Tomáša Majerčáka toto tvrdenie nie je pravdivé. „Ak cestná komunikácia vznikla v akcii Z, vlastníkom bol štát, pozemky aj stavby podľa zákona o majetku obcí prechádzali do vlastníctva obcí. Keď mesto nadobudlo pozemok, muselo nadobudnúť aj cestnú komunikáciu,“ zhodnotil.
Nepomohlo mesto ani mestská časť
Hoci nám mesto na otázky o petícii neodpovedalo, pánovi Kéžeľovi áno. „Aj keby sme pripustili skutočnosť, že medzigarážová cesta nemá povahu samotnej stavby, stále to má len povahu účelovej cesty, vo vzťahu ku ktorej z cestného zákona nevyplývajú pre správcu žiadne osobitné povinnosti ani záväzky,“ uviedlo v odpovedi na sťažnosť.
„Z čoho mesto vychádza, ak tvrdí, že ide iba o účelovú komunikáciu? Účelová komunikácia bola postavená za určitým účelom, prístup k poľnohospodárskemu družstvu, k veľkým závodom. Podľa môjho názoru by to mala byť miestna komunikácia, nakoľko na tejto parcele je chodník, je cesta a cesta medzi garážami,“ zhodnotil Majerčák.
Nešťastní majitelia garáží sa roky neobracajú len na mesto, ale o pomoc žiadajú aj mestskú časť. „Pán starosta Vrchota tu bol v marci 2019, to bolo prvýkrát. Vtedy dokonca prisľúbili, že do dvoch rokov by to mohlo byť urobené. Samozrejme, paráda, ale vidíme realitu po šiestich rokoch, že nič,“ skonštatoval Kéžeľ.
Starosta košickej mestskej časti Západ Marcel Vrchota povedal, že hľadali riešenia, ako obyvateľom pomôcť. Mestská časť zaplatila obstaranie a vyhotovenie projektovej štúdie s tým, aby sme vedeli, aké riešenie je tam najvhodnejšie,“ doplnil.
Dodal však, že riešenie by stálo viac ako 400-tisíc eur, čím by vyčerpali rozpočet na celý rok. A tak zo sľubov ostalo len trpké sklamanie. Faktom však je, že kompetencie mestskej časti sú v tomto smere značne oklieštené. „Je tu jasne identifikovaný vlastník mesto Košice, nech to rieši mesto Košice,“ podotkol Vrchota.
Zásluhy si pripisuje mesto aj mestská časť
„Mestská časť v tejto oblasti nemá až tak veľa možností, čo by mohli robiť. Môže pripraviť podklady, môže lobovať na meste, aby urobilo nápravu, aby urobilo cestu,“ poradil Majerčák.
Ak ide o celkovú údržbu, cesta majiteľa nemá. Keď sa podaria čiastkové riešenia, zásluhy si pripisuje mesto aj mestská časť. „Pomohli sme im tým spôsobom, že sme sa angažovali a tiež sme vyvinuli aj politický tlak komunikáciou s mestom Košice, aby boli osadené v tejto lokalite svietidlá,“ poznamenal Vrchota.
„Svetlá po šiestich rokoch som ja vyboxoval. Keby ja som neboxoval, svetlá by tu neboli,“ reagoval Kéžeľ.
„Na základe požiadaviek majiteľov garáží a v záujme zvýšenia bezpečnosti mesto minulý rok na Michalovskej ulici nainštalovalo päť solárnych setov verejného osvetlenia v hodnote viac ako deväťtisíc eur,“ informovalo mesto Košice.
Mesto síce uvádza, že cestu nevlastní a nemá ani povinnosť sa o ňu starať, napriek tomu určitú údržbu na nej realizuje. Počas prípravy reportáže napríklad spevnilo poškodený nájazd.
„Referát správy a údržby ciest nedávno opätovne zlepšil majiteľom prístup ku garážam a vysypal poškodený nájazd kamenivom. Od majiteľov garáží mesto následne obdržalo pozitívnu spätnú väzbu a poďakovanie,“ uviedlo mesto.
„Je tu také protirečenie, že na jednej strane – nie je to naše, ale na druhej strane – robíme,“ poznamenal Igor Pokorný.
Nekonzistentné tvrdenia
„Mesto Košice nikdy nebolo investorom, ktorý príslušnú garážovú lokalitu vybudoval. Požiadavka vlastníkov garáží, aby mesto vybudovalo infraštruktúru, je preto neprimeraná. Aj napriek uvedeným skutočnostiam sa mesto snaží byť súčasným vlastníkom garáží nápomocné a v rámci svojich možností ochotné pomáhať s údržbou tohto priestoru,“ ozrejmilo mesto v písomnom stanovisku.
„Mesto je nekonzistentné. Raz tvrdí, že nie je vlastníkom, potom tvrdí, že nie sú peniaze. Potom tam urobí osvetlenie, vysype štrk, mesto ako keby samo nevedelo, či tam má investovať či nemá investovať,“ zhodnotil nezávislý advokát Tomáš Majerčák.
Najnovšie zástupcovia samosprávy majiteľom garáží odporučili zaujímavé riešenie. „Mesto spolu s MČ Západ odporúča majiteľom garáží vytvoriť spoločenstvo vlastníkov alebo občianske združenie, ktoré by umožnilo spoločne združovať finančné prostriedky na realizáciu opráv a revitalizáciu garážovej lokality. V takom prípade by mestská časť mohla poskytnúť dotáciu na verejnoprospešný účel,“ navrhlo mesto.
„V prípade medzigarážových priestorov si viem predstaviť, aby sme vyčlenili desaťtisíc eur,“ potvrdil starosta košickej mestskej časti Západ Marcel Vrchota.
„To, že im sľúbia dotácie, to je jedna vec. Ale dotácie dajú len vtedy, ak oni dajú niečo zo svojho. To znamená, že vlastníci garáží musia vynaložiť svoje finančné prostriedky. Kto bude vlastníkom takejto cesty? A mesto bude žiadať od vlastníkov nájom, že si postavili cestu na pozemku, ktorý patrí mestu Košice?“ posúdil Majerčák.
Na tieto otázky odpoveď nepoznáme. Rovnako ako nám mesto neodpovedalo ani na otázku, kam putujú príjmy z daní, ktoré vlastníci pravidelne platia.
Dane musia napriek tomu platiť
„My tu reálne platíme dane, ale nám sa to nevracia. Tak keď sú vybrané peniaze za garáže, tak by mali byť investované tu,“ upozornil Kéžeľ.
„Vy neurčujete tým, že platíte dane, na čo daň pôjde. Mesto rozhoduje o tom, čo bude hradiť, čo bude financovať. Ale zasa, keď platím dane, tak aj očakávam od mesta, že budem mať určité plnenie, že keď za garáž platím daň, že aspoň k nej budem mať normálny prístup,“ vysvetlil Majerčák.
Majitelia garáží sú už unavení a sklamaní. Nezávislý advokát napriek tomu odporúča nevzdať sa a bojovať.
„Volili sme niekoho kvôli tomu, aby pomohol, volili sme v dobrom snažení, že niečo vydupeme. Kto je tu pre koho?“ poznamenal Tibor Pecho.
„Rozhodnúť sa pri voľbách, koho budem voliť, čo kto mi sľubuje a či ten sľub aj dodrží, keď ho zvolím. Stále do toho búšiť. Možno opakovať petície, dookola, možno raz sa unavia úradníci a začnú konať,“ uzavrel Majerčák.
