Na hlavný obsah

Nie každý darček nájde správneho majiteľa: Na čo si dať pozor pri vracaní nevhodných vianočných darov?

Po sviatkoch tovar vraciame o 30 percent viac než obvykle.

Na snímke je žena v predajni s obuvou, v rukách drží topánku.
Darčeky nemusia naplniť očakávania alebo nemusia byť v správnej farbe či veľkosti. Foto: STVR

Pod vianočným stromčekom si nie každý nájde darček, ktorý mu vyhovuje alebo dobre sedí. Odborníci prezradili, na čo si dať pozor pri vrátení týchto darčekov. Ľudia po Vianociach vracajú o 30 percent viac tovaru ako počas bežných dní roka.

„Dôvody na vrátenie tovaru sú najmä nevhodná farba, nevhodný strih, ale je to aj otázka vkusu, keď sa niekomu niečo naozaj nepáči,“ uviedol hovorca asociácie SATEX Juraj Schwarz.

Pri vrátení tovaru záleží na tom, či zákazníci nakúpili v predajni alebo cez internet. Marián Jargaš zo Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI) upozornil, že pri nákupe v predajni obchodník nemá povinnosť tovar prijať späť. „Rôzne obchodné siete, nadnárodné spoločnosti, ponúkajú rôznu lehotu na vrátenie tovaru aj v kamennej predajni. Ale je to nad rámec zákona,“ priblížil.

Vracaniu darčekov sa v reportáži v Správach :24 venoval redaktor STVR Samuel Rešetár:

Zdroj: STVR

Každý obchodník má svoje podmienky. „Má nejaké podmienky, za ktorých ten tovar vie vziať späť, poprípade ho vymeniť. Tie podmienky spotrebiteľ musí dodržať,“ pokračoval Jargaš zo SOI.

Pri nákupe cez internet má zákazník podľa zákona o ochrane spotrebiteľov 14 dní na odstúpenie od zmluvy. „Potom má ďalších 14 kalendárnych dní na to, aby to vrátil. A keď splní podmienky a termíny, tak by to mal predajca rešpektovať a peniaze potom by mal do 14 dní vrátiť,“ vysvetlil Miroslav Tulák zo Združenia slovenských spotrebiteľov.

Ak zákazník tovar vráti obchodníkovi, je povinný uhradiť poštovné. Tovar musí byť v originálnom balení a so všetkým príslušenstvom. Nemôže byť poškodený. „Ak nejakým spôsobom ten tovar zničí a zníži jeho hodnotu, tak predávajúci je oprávnený si túto čiastku od spotrebiteľa vždy vymáhať,“ povedal Jargaš.

„To znamená, že nemôžem si napríklad objednať topánky, v nich chodiť a potom zistiť, že nie sú mi dobré, a ich vrátiť,“ dodal Miroslav Tulák.

Zákazník nemôže vrátiť napríklad výrobky na mieru, rozbalenú kozmetiku, potraviny ani spodnú bielizeň.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika