Na hlavný obsah

Na medzinárodných trhoch je nedostatok pistácií. Dôvodom je internetový trend v podobe dubajskej čokolády

Čokoláda získala popularitu na sociálnej sieti TikTok.

Na medzinárodných trhoch je nedostatok pistácií. Dôvodom je internetový trend v podobe dubajskej čokolády
Na snímke dubajská čokoláda. Foto: Beata Zawrzel/NurPhoto/Shutterst / Shutterstock Editorial / Profimedia

Internetový trend v podobe obľúbenej dubajskej čokolády, ktorý vznikol na sociálnej sieti TikTok, spôsobuje na medzinárodných trhoch nedostatok pistácií, píše denník The Guardian.

Čokoláda plnená krémovou pistáciovou náplňou sa stala veľmi populárnou po sérii videoklipov zdieľaných na TikToku. Prvé video bolo zverejnené na konci roka 2023 a dodnes má klip viac ako 120 miliónov pozretí. Takzvaná dubajská čokoláda je naplnená pistáciovým krémom, rezancami z kadáifového cesta a sezamovou pastou tahini.

Účinok propagácie určitých výrobkov na TikToku je natoľko silný, že jeho vplyv pociťuje odvetvie poľnohospodárstva v Spojených štátoch a v Iráne. Dôsledkom zvýšeného dopytu po dubajskej čokoláde je celosvetový nedostatok pistáciových jadier, ktoré sa z veľkej časti pestujú v týchto dvoch krajinách.

Počas jedného roka sa ceny vyšplhali zo 16,83 dolára na 22,66 dolára za kilogram (zo 14,80 eura na 19,90 eura za kilogram), povedal denníku Financial Times Giles Hacking z firmy CG Hacking, ktorá obchoduje s orechmi.

Orechov začalo byť málo už kvôli vlaňajšej neúrode v USA, ktoré sú ich najväčším svetovým vývozcom. Hoci bola úroda menšia ako zvyčajne, bola kvalitnejšia, a tak sa predávala prevažne v celých orechoch, ešte v škrupinách. Tým sa nedostatok jadier používaných pri výrobe čokoládovej tyčinky prehĺbil.

Nárast vývozu o 40 percent

Iránski producenti vyviezli do Spojených arabských emirátov za posledných šesť mesiacov do tohtoročného marca o 40 percent viac orechov ako za predchádzajúcich 12 mesiacov.

Dubajská čokoláda bola vytvorená v roku 2021 výrobcom Fix Dessert Chocolatier, ktorý ju predáva iba v Spojených arabských emirátoch. Ďalší poprední výrobcovia čokolády, ako napríklad Läderach a Lindt, rýchlo vytvorili vlastné pistáciové čokoládové výrobky, aby uspokojili zvýšený dopyt.

Niektoré obchody údajne obmedzujú počet predaných tabuliek naraz. Svedčí to teda buď o sile influencerov z TikToku, alebo skôr o atraktivite chutnej čokolády, dodáva The Guardian.

Zachytiť trend sa snažili aj české čokoládovne a zaradili do svojich ponúk alternatívy k takzvanej dubajskej čokoláde.

Podľa časti výrobcov ide o nadhodnotený trend, ktorý kvalitou nezodpovedá svojmu hlasu. Niektorí však tvrdia, že by bolo hlúpe na trend nereagovať, a čokoládu začali ponúkať. Medzi zákazníkmi je o pochúťku totiž veľký záujem, a to aj napriek niekoľkonásobnej cene oproti „bežnej“ čokoláde.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Svet