Na hlavný obsah

Online nákupy školských potrieb prinášajú riziko. Naletieť nemusíme len falošným e-shopom, ale aj legitímnym obchodom

Rozprávali sme sa s Janom Šůrom z dTestu.

Na sníme má osoba v ruke peračník s farebnými ceruzkami.
Na obozretnosť netreba zabudnúť aj pri nákupe iného sortimentu. Foto: STVR

S príchodom školského roka sa rodičia snažia ušetriť, kde sa dá, napríklad aj lacnejším nákupom školských pomôcok prostredníctvom e-shopov. Tu však treba rátať aj s rizikami. Podvodné internetové obchody sú totiž stále sofistikovanejšie, upozornil vedúci právneho oddelenia spoločnosti dTest Jan Šůra.

To, že je rozpoznávanie falošných online obchodov stále náročnejšie, súvisí najmä s rozvojom technológií či nástupom umelej inteligencie. Navyše mnohé z nich majú českú či slovenskú doménu, dôveryhodný dizajn aj preložené obchodné podmienky. Šůra poradil, na čo si posvietiť.

„Hľadajte kompletné kontaktné údaje, názov spoločnosti, jej identifikačné číslo, e-mail, telefón. Určite si dajte pozor na príliš nízke ceny a extrémne zľavy, overte si aj rôzne používateľské recenzie, ale mimo daný e-shop, napríklad zadaním mena podnikateľa do rôznych vyhľadávačov, fór či skupín na sociálnych sieťach,“ poradil Šůra.

Spozornieť by sme mali aj v prípade, že e-shop poskytuje len obmedzené možnosti platieb, napríklad pokiaľ sa dá zaplatiť len bankovým prevodom. Šůra radí nenechať sa zlákať pútavými kontextovými oknami alebo inými lákadlami, ako sú „kolesá šťastia“ a podobne.

Užitočnou vôdzkou pri online nákupoch môže byť aj zoznam podvodných či falošných e-shopov, ktorý na Slovensku zostavuje Slovenská obchodná inšpekcia (SOI). Tieto zoznamy sú pravidelne aktualizované a dostupné priamo na stránke inšpekcie.

Hlavne nenaletieť

Jan Šůra prízvukoval, že dôležitá je najmä prevencia. V prípade, ak niekto podvodnému alebo falošnému obchodníkovi online naletí, stratené financie už pravdepodobne nikdy neuvidí. Dá sa však konať.

„Ak naletíme podvodníkovi, ktorý mal zjavne od začiatku v úmysle obrať nás o peniaze, na mieste je obrátiť sa na políciu. V prípade platby kartou, dá sa pokúsiť takúto platbu reklamovať v banke. Banky spravidla vyžadujú doloženie nejakých údajov, ako popis e-shopu, nejaký printscreen a podobne. Následne žiadosť posúdia a v niektorých prípadoch môžu peniaze vrátiť,“ podotkol.

Dozveďte sa o ďalších nástrahách online nákupov v celom rozhovore s vedúcim právneho oddelenia spoločnosti dTest Janom Šůrom:

Okabátiť sa zákazníkov snažia aj „legitímne“ internetové obchody, a to rôznymi marketingovými taktikami. Šůra menoval napríklad časomery, odpočítavania či informácie o posledných kusoch. Takéto prostriedky môžu viesť k neuváženému a rýchlemu nákupu.

„V týchto prípadoch môže ísť o tzv. ‚dark patterns‘, teda manipulatívne taktiky, temné vzory, ktoré majú spotrebiteľa udržať na webe a prinútiť ho k nákupu rôznymi väčšími či menšími manipuláciami,“ dodal Šůra.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika