Na hlavný obsah

O krok bližšie k modernizácii: Štát po rokoch opäť získal kontrolu nad verejnými prístavmi v Bratislave a Komárne

Ukončil majetkové spory.

Pohľad z dronu na bratislavský prístav.
Prístav v Bratislave má prejsť veľkými zmenami. Foto: STVR

Slovensko po rokoch získava plnú kontrolu nad verejnými prístavmi v Bratislave a Komárne. Ukončené majetkové spory otvárajú cestu k modernizácii oboch prístavov. V hlavnom meste má vzniknúť nový logistický uzol a v Zimnom prístave aj úplne nová mestská štvrť.

Štát odkúpil od spoločnosti Slovenská plavba a prístavy žeriavy, sklady, budovy a infraštruktúru v prístavoch v Bratislave a v Komárne a získal plnú kontrolu nad týmito prístavmi. Náklady boli 170 miliónov eur. Štát si na kúpu požičal, v budúcnosti na tom zarobí.

„Vďaka spätnému prenájmu infraštruktúry a superštruktúry spoločnosti Slovenská plavba a prístavy je na päť rokov zabezpečený dodatočný ročný príjem vo výške 6,5 milióna eur,“ napísala akciová spoločnosť Verejné prístavy.

„V Bratislave v najbližších rokoch tým pádom vie vyrásť jeden z najmodernejších európskych riečnych prístavov,“ povedal minister dopravy Jozef Ráž (nom. Smer-SD).

Plánom s verejnými prístavmi po tom, ako nad nimi štát získal opäť kontrolu, sa v reportáži v Správach venovali Barbora Žiačiková a Marína Opálková:

Počas tohto päťročného obdobia sa začne s modernizáciou kontajnerového terminálu v časti Pálenisko a rozšírením lodenice na opravu lodí. Má tým vzniknúť nový logistický uzol schopný preložiť až trojnásobok súčasného objemu.

Zimný prístav sa zmení na novú mestskú štvrť. Na projekte spolupracuje aj Metropolitný inštitút Bratislava. S výstavbou v tejto lokalite by sa mohlo začať po roku 2030. „Pripravíme zmenu územného plánu mesta, čo nám umožní, aby vznikalo jedno nádherné nové centrum v kontakte s riekou,“ pokračoval Ráž.

„Vízia vychádza z dostupných dát do území, dopĺňa ich o prieskumy a rozbory. Na základe týchto vstupov sa v súčasnosti spracúva samotná koncepcia rozvoja územia, ktorá definuje urbanistický rámec budúceho rozvoja,“ priblížil projektový líder pre Zimný prístav z MIB Daniel Tomko.

Budúcnosť prístavu v Komárne

Komárňanský prístav je druhým najvýznamnejším na Slovensku. Od bratislavského ho delí približne 100 kilometrov po prúde Dunaja a zároveň slúži ako východiskový bod Vážskej vodnej cesty.

„Tým, že tam boli viacerí majitelia alebo aktéri, bolo veľmi ťažké nájsť nejakú dohodu, čo veľmi blokovalo, aby sa rozvíjala infraštruktúra,“ zhodnotil poslanec mesta Komárno Marián Molnár.

Po novom bude aj tento prístav spravovať štátna akciová spoločnosť. „Všetko, čo tam je, je 50, 60, 70 rokov staré. Je treba nové technológie, nové veci, nové tovary. Veríme tomu, že teraz to už bude mať štát a bude jeden vlastník, jeden manažment, takže to bude oveľa lepšie fungovať,“ pokračoval Molnár.

„Keďže je tu diaľnica neďaleko od nás na maďarskej strane, je tu železnica, letisko aj voda a veľký prístav ponúka obrovské možnosti na nejaké logistické centrum, čo môže oživiť celý južný región,“ dodal primátor mesta Komárno Béla Keszegh.

V Komárne štát získal do vlastníctva celý areál verejného prístavu vrátane pozemkov, skladov či technického vybavenia. Konkrétne plány, ako chce tento priestor ďalej využiť, zatiaľ nepredstavil.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Ekonomika