Na hlavný obsah

Dodržiavanie predpisov a rešpektovanie ostatných: Takto sami seba vnímajú slovenskí vodiči, v praxi je to inak

Vyplýva to z prieskumu agentúry Ipsos.

Dodržiavanie predpisov a rešpektovanie ostatných: Takto sami seba vnímajú slovenskí vodiči, v praxi je to inak
Ilustračná snímka rúk vodiča. Foto: Unsplash

Od začiatku roka sa na slovenských cestách stalo viac ako 4 300 dopravných nehôd. O život prišlo 71 ľudí, takmer 270 utrpelo ťažké zranenia. Najčastejšie príčiny nehôd sú najmä nedodržiavanie povinností vodiča a vysoká rýchlosť.

Ide pritom o chyby, ktoré aj Slováci priznali v európskom barometri zodpovedného šoférovania. Agentúra Ipsos ho robila v jedenástich krajinách. Oslovila 12 403 respondentov.

Príkladné dodržiavanie predpisov, obozretnosť aj rešpektovanie ostatných. Takto sami seba vnímajú európski vodiči, vrátane tých slovenských. Prieskum však pri podrobnejších otázkach odhalil, že v praxi je to inak.

„Z prieskumu vyplýva, že 84 percent slovenských vodičov prekračuje povolenú rýchlosť o niekoľko kilometrov za hodinu a viac ako polovica nedodržiava bezpečnú vzdialenosť. Približne každý piaty vodič tiež predbieha na diaľnici vpravo,“ priblížila hovorkyňa Nadácie Vinci Autoroutes Mia Bajáková.

„Najčastejšie sa to deje, keď sú dni s vysokou intenzitou dopravy, či už je to piatok alebo nedeľa, keď sa bavíme o našom úseku a vtedy je to najviac vidieť,“ uviedol vedúci cestnej údržby Via Pribina Operations Peter Plačko.

Správaniu vodičov na slovenských cestách sa v Správach :24 venovala redaktorka Jana Obrancová:

Zdroj: STVR

Rozptyľovanie pozornosti vodičov

Zlepšenie správania zaznamenal prieskum pri rozptyľovaní pozornosti. Hoci písanie správ, nastavovanie navigácie či používanie smartfónu za volantom priznalo o čosi menej respondentov ako predchádzajúce roky, čísla sú stále vysoké.

„Vodiči používajú najmä bluetooth, ktorý však odvádza pozornosť rovnako ako iné spôsoby konverzácie. Navyše až 33 percent opýtaných vodičov na Slovensku priznalo, že telefonuje so smartfónom v ruke. Je to o desať percent viac, ako je priemer skúmaných krajín,“ dodala Bajáková.

„Môže to viesť k tomu, že dôjde k nejakej chybe alebo omylu, pretože nielen ja som na ceste, ale chybu môže urobiť niekto, kto ide oproti. No dôsledky sú práve kvôli tomu, že sa spraví reťazová reakcia a sú o to vážnejšie,“ vysvetlil dopravný psychológ Peter Klubert.

Problémom na cestách zostáva aj únava a ospalosť. Až polovica Slovákov v prieskume priznala, že už mali dojem, že za volantom zadriemali.

Riziko sa zvyšuje pri dlhých cestách, pri ktorých odborníci odporúčajú pravidelné prestávky každé dve hodiny. Slováci však podľa prieskumu zastavujú až po takmer tri a pol hodine.

Moje odložené články

    Viac

    Najčítanejšie

    Nové v rubrike Slovensko